Piacképesség: Kulcs a sikeres vállalkozáshoz 

Mi a sikeres vállalkozás legfontosabb értékmérője? Vállalkozóként honnan ismeheted fel, hogy célba értél és valóban ott tartasz, ahol szeretnél? Természetesen nagyon fontos annak értékelése, hogy mennyire valósul meg az a cél, amire maga a vállalkozás létrejött, de nem kérdés, hogy a versenyszférában a profit mutatja meg a teljesítményt. A sikeres vállalkozás kulcsa így a piacképesség.

Gondoljunk csak bele! Ha az üzlet egy játék lenne, mi lenne az eredményjelző?

Igen, a pénzügyi kimutatások. Felmerül tehát a kérdés:

❔ ha nem tudod elolvasni és értelmezni az „eredményjelzőt”, honnan fogod megismerni az eredményt?

❔ ha nem ismered az eredményt, honnan fogod tudni, hogy ki nyer és ki veszít?

Képzeld el, hogy felszállsz egy repülőgépre és miközben a pilóta üdvözöl a bejáratnál, bepillant a pilótafülkébe, és felkiált: „Hűha, nézd azt a sok műszert!”. Mit tennél? Valószínűleg nem szállnál fel a géppel, ugye?

Ugyanez a helyzet a vállalkozásoddal is. Hogyan tudnád jól vezetni az alkalmazottait, ha nem tudod értelmezni a saját számaidat? Hogyan érintené mindez a döntéshozatalod?

A üzleti élet nyelve objektív számokból áll.

Sajnálatos módon nem vagyunk mindannyian okleveles könyvelők, így nem is értjük mind a „számviteli halandzsát”. Pedig legtöbb esetben erre lenne szükség, amikor egy könyvelővel egyeztetünk. A végeredmény így viszont az, hogy sok vállalkozónak fóbiája van a számoktól és a könyveléstől.

Nem, nem arról van szó, hogy mindenkinek könyvelővé kellene válnia, hanem arról, hogy meg kell érteni az üzleti élet nyelvezetét, azaz a számokban kifejezett információkat, amelynek révén vállalkozóként megalapozottabb döntéseket hozhatsz a vállalkozásod számára.

Ebben a blogban három eredménytáblát fogunk áttekinteni

  • a mérleget
  • az eredménykimutatást és 
  • a cash flow kimutatást. 

👉 A mérleg lényegében egy pillanatkép a vállalat helyzetéről. Olyan kimutatás, amely egy adott időpontra vonatkozóan mutatja be a vállalkozás vagyonának összetételét.  A bal oldalán a vállalkozásodban lévő eszközök kapnak helyet, azaz, hogy mivel rendelkezik a cég az adott pillanatban.. Ezen belül megkülönböztetünk forgóeszközöket és befektetett eszközöket. A jobb oldalán a források szerepelnek, azaz, hogy az adott vagyont, az eszközöket, miből finanszírozta a cég. Részletesen kibontva innen ismerhető meg a cég tőkeszerkezete, azaz a saját tőke és a kötelezettségek aránya (azaz hogy kinek tartozol az üzleti életben). Nagyon fontos, hogy a két oldal mindig egyenlő. 

👉 Az eredménykimutatás arról szól, hogy mennyi nyereséget vársz. Bemutatja egy adott időszak bevételeit és ráfordításait, továbbá ezek különbözeteként a vállalkozás nyereségét, illetve veszteségét. Teljesen leegyszerűsítve: az árbevétel mínusz a kiadás egyenlő a nyereséggel.

Ne feledd, az eredménykimutatás egy jelentés arról, hogy mennyi nyereséget kell termelned. Gondoljuk át az eredménykimutatás valódi jelentőségét: a jelentés megmutatja a nettó nyereségedet vagy veszteségedet egy bizonyos időszak alatt. Legalább havonta érdemes áttekintened, célszerű havi rendszerességgel összehasonlítani a bevételek és kiadások alakulását. Az eredménykimutatások évenkénti összehasonlítása azért fontos, mert viszonyítási alapot jelent, a százalékban is kifejezhető különbségek révén jobban átláthatod a legfontosabb tendenciákat, azaz a korábbi időszakhoz bekövetkezett változások irányát és mértékét. Ennek birtokában összehasonlítható a vállalkozás az iparágában működő hasonló vállalkozásokkal is. Stratégiai döntések meghozatalához hasznos tanulságok forrása ez, így marketing- és értékesítési stratégiák kiigazításánál, valamint a kiadások kezelésénél. Ezen túlmenően, a nettó nyereség évekre visszamenő elemzésével jobban tervezhető a jövedelmezőség és a bővítési lehetőségek.

👉 A végső eredménytábla a Cashflow kimutatás. A pénzforgalomnak három típusa van: 

  • működési (ami a fő bevételtermelő tevékenységekből, műveletekből származik, ez jelzi, hogy mennyire hatékonyak a műveletek),
  • befektetési (a befektetett eszközök beszerzéséből és értékesítéséből származik)
  • finanszírozási (azt mutatja meg, hogy mennyi pénzt használ fel a vállalkozás működtetésére).

Sok vállalkozás kerül bajba, ha ezeket nem választja megfelelő módon szét. A pénzforgalom minden típusa lehet mínusz vagy plusz. (Ha van értékesítésed, akkor az pozitív működési cash flow-t jelent, ha vannak  kiadásaid, az negatív cash flow.) Ennek ismerete segít abban, hogy a készpénzes tranzakciók megfelelően kerüljenek könyvelésre.

6 szabály a készpénzállomány növeléséhez

  1. Eszközök csökkentése
  2. Kötelezettségek/tőke növelése
  3. Bevételek növelése
  4. A készpénzkiadások csökkentése
  5. A termelékenység javítása
  6. Az időzítés optimalizálása

A számok ismeretében sokan esnek abba a hibába, hogy csak kiragadott értékekre összpontosítanak, azokat szeretnék elérni, és stresszelnek, ha nem így alakulnak a dolgok.

Meg kell érteni és el kell fogadni az ok és okozat törvényét. A számok vállalkozáson belüli folyamatok/tevékenységek eredményekét alakulnak és ezeknek a hátterében a vezetőség által meghozott döntések állnak. Ha tehát nem az elvárások szerint alakulnak a számokat, felül kell vizsgálni a folyamatokat és tevékenységeket a vállalkozásban és az ezek mögött meghúzódó döntéseket, akár a menedzsmentet is.

Ezért kezdődik a coaching minden esetben a tulajdonossal/vezetéssel, itt a kiindulópont minden eredményhez. Ne feledd, a könyvelés nem más, mint a tevékenységek számokká alakítása és vissza. Ennél semmi több.

Ha elgondolkodtató dolgokról olvastál, és vannak kérdéseid, ne tartsd magadban!

Keresd meg az ActionCOACH üzletfejlesztési szakembereit!

🎯 Most a gyakorlatban, kockázatmentességgel tesztelheted, hogy milyen a közös munka egy üzleti coachcsal!

Kár lenne kihagyni!

Különleges lehetőségként most “költségmentesen” biztosítunk számodra egy olyan 360 fokos céges átvilágítást, amely segít feltárni, melyek a vállalkozásod legerősebb területei és hol lesz szükség fejlesztő beavatkozásokra. Az eredményeket pedig egy klasszikus coaching beszélgetésen – 2 órás gondolkodós, értékelő konzultáción – elemezheted ki egy üzleti coach kollégánkkal!

Használd ki ezt a kivételes lehetőséget! Jelentkezz most!

Keress további olvasnivalókat a BLOG-ok között, hallgass minket PODCAST csatornánkon

BLOG
VMP1
Podcast