Prototípus, ha cég, akkor franchise (Bontsd részekre és többszörözd!)

Minden kütyünek, masinának, terméknek a létrejöttében van egy kihagyhatatlan fázis, a prototípus megalkotása. Miért lenne ez másként egy sikeres cég megteremtésekor? Igen, a vállalkozásoknak is van prototípusa, amikor az „üzleti modell” testet ölt, és élőben (a piacon) bizonyít.

A növekedés kulcsa a tulajdonosok viszonya a teljesítőképes vállalkozásukhoz.

🔷Ha valaki a cégalkotást a szobrász munkájához hasonlítja és egy cég létrehozásában egy egyedi és megismételhetetlen értéket lát, akkor ez a prototípus-modellt sohasem fogja meghaladni.

🔷Ha azonban az a felismerés vezeti a cégtulajdonosokat, hogy a cégükben több lehetőség van ennél az egynél, akkor el fognak indulni a minta utáni ismétlés szakaszába. Ők azok, akik ismerik a céges életpálya felépítésének első törvényét, ami így szól: „Bontsd részekre és többszörözd!”

Üzleti coachként gyakran folytatok alkotó vitát a cégüket fejleszteni elkötelezett partnereimmel azt keresve: milyen elemekre, hol és hogyan lehet részekre bontani egy vállalkozást anélkül, hogy ne a két orvos beszélgetéséről szóló régi vicc kérdésével – műtünk vagy boncolunk” – kelljen szembesülniük.

Számtalan területen van mód egy cég életében ennek a multiplikációs programnak az alkalmazására, még akkor is, ha egy vállalkozás nem viseli el a szélsőséges aránytalanságokat. Nem lehet vevőgeneráló kampányt „turbósítani”, ha nem áll rendelkezésre a megfelelő árukészlet, vagy hiányzik a szükséges disztribúciós, logisztikai háttér. Éppen ebből fakad az igény a többszörözés előtt a működőképes, azaz a piacon profittermelő és önjáró vállalati minőség megalkotására. A franchise pontosan ezt a célt szolgálja.

A rendszerek irányítsák a céget, és az emberek irányítsák a rendszereket!

A franchise prototípus megalkotásának igénye mögött a következő elv érvényesül: a rendszerek irányítják az üzletet, és az emberek irányítják a rendszereket. Cégvezetőként az az elsődleges teljesítménymutatónk, ha sikerül olyan üzleti modellt élővé „varázsolni”, amely integrálja az összes olyan elemet, amely ahhoz szükséges, hogy egy vállalkozás megálljon a hektikusan változó kereskedelmi környezetben és amelyben a különböző céges területek összehangoltan dolgoznak a célok elérése érdekében. Valójában a vállalkozásunkat egy olyan organizmussá alakítjuk, amelyet számos részének tevékenysége és kölcsönhatása hajt.

Ha franchise-ről beszélünk, a legtöbbször a McDonald’s kerül elő. Nem véletlenül. Az a szisztematikus és sok-sok munkával létrehozott üzleti modell prototípus, ami a világ minden részén bizonyítottan jövedelemtermelő eszköz, s amelynek a sikerét a prototípus mögötti gondolkodás adja. Egy olyan prototípus, mint amilyet Ray Croc fejlesztett ki a McDonald’s számára, a „rendszer” minőségével egyben egy gondosan megtervezett kiválósági modell is, amely garantálja, hogy minden McDonald’s ügyfél bárhol a világon ugyanazt a fogyasztói élményt kapja.

Lehet, hogy ez a gyorsétterem-lánc sztori elérhetetlenül távolinak tűnik, de a megfilmesített történetből tudjuk, ez is kicsiben kezdődött. Mi is létrehozhatunk egy modellt a saját kisvállalkozásunk számára, ha arra helyezzük a fókuszunkat, hogy mit is jelent a kiválóság saját területünkön és ezt foglaljuk rendszerbe.

Franchise prototípus = díszoklevél a valódi vállalkozóknak

Ahogy alkalmazottból előbb önfoglalkoztatottá válsz, majd menedzseri kvalitásokra teszel szert, igy jutva el valódi vállalkozói státuszig, egy cég fejlődése is lépésről lépésre éri el az újabb minőségi szinteket a piacérettségtől a jövedelmezőségen és a hatékonyságon át a szinergikus működés stációján keresztül a valódi önjáróságig.

Amikor a „valódi” vállalkozóról beszélek akkor azt teljesítményt hangsúlyozom, amely képes az önmagáról leválasztva, tőle függetlenül működni képes cég felépítésére. Ez lesz a franchise prototípus. Lehet, hogy a franchise nem része a jövőre vonatkozó elképzeléseidnek, de valójában nem erről szól a franchise prototípus. Arról szól, hogy lehetséges franchise átadóként gondolkodjunk. Olyan üzleti modell megalkotására törekedve, amelyet világosan és pontosan felépített rendszerek jellemeznek, és amelybe bárki beléphet és megértheti azt.

Sérülésmentesség, alkalmazkodóképesség

Gyakran éri az a bírálat a franchise rendszereket, hogy elölik a személyességet azzal, hogy korlátok közé terelik az emberi tényezőket. Lehet, de én szívesebben ülök arra a repülőgépre, amelyik pilótája nem akarja figyelmen kívül hagyni biztonságos repülést garantáló rendszereket. Azokat a rendszereket, amelyeket a berepülő pilóták – gyakran életük kockáztatásával – előzetesen életszerű körülmények között igazoltak, hogy működnek!

De térjünk vissza a földre és vissza a kisvállalati működési módhoz: csak az az üzleti modell jut el a prototípus-fázisba, amelyet kipróbáltunk a való világban. Ez utóbbi azt jelenti, hogy mért és értékelt teljesítmény köthető hozzá. És az egyetlen kritérium a méréshez: Működik-e vagy sem?  Miután megalkottuk az egyes rendszerek prototípusát, képesnek kell lennünk arra, hogy azt mondjuk az alkalmazottjainknak: “Hadd mutassam meg, hogyan működik”, és elvárhatjuk tőlük, hogy úgy futtassák, ahogy mi tennénk. A feladatok elvégzését bemutató rendszerek azt jelentik, hogy az alkalmazottak jöhetnek és mehetnek, a szabványok és rutinok nem fognak szenvedni.

Hogyan jön létre egy kisvállalkozói modell prototípusa?

A franchise prototípus annak ’alkotmányba’ foglalása, ahogy mi a munkánkat végezzük, kiszolgáljuk ügyfeleinket s partnerei vagyunk más vállalkozásoknak. Kezdjük azzal, hogy megkérdezzük:

  • Mi az, ami egyedülálló a vállalkozásunkban?
  • Hogyan végezhetek én vagy a csapatom tagjai egy feladatot jobban, mint bármely más vállalat?
  • Mit kínálunk a célpiacunknak, amely megkülönböztet minket versenytársainktól?

Három egymást kiegészítő feladat, képesség integrációja szükséges a fenti kérdések megválaszolásából származó következtetések alkalmazásához:

  1. értő figyelem, ami azt jelenti, hogy a működési területeket és a folyamatokat jól be tudjuk azonosítani és …
  2. le tudjuk írni – másoknak átadható – szabatossággal.
  3. Az így dokumentált rendszerek továbbadásához megfelelő képzési programmal rendelkezzünk.

A kulcsrakész üzletnek – sok más mellett – az a valódi értéke, hogy teljesen átruházható. Eladhatjuk vagy átadhatjuk valaki másnak (családtagnak, alkalmazottnak, vevőnek), és ugyanúgy futtathatják, mint mi, mert olyan rendszereket hoztunk létre, amelyek lehetővé teszik számukra ezt.

Ha mindezek után készen állsz a vállalkozásod rendszerezése, de nem tudod hogyan láss hozzá, egy üzleti coach segíteni tud abban, hogy ezeket az elveket a cégedben érvényre juttasd.

Megismertet olyan bizonyított és kipróbált stratégiákkal, amelyekkel valóban maradandó változásokat érhetsz el a vállalkozásodban. Több mint 80 országban használjuk a globális tapasztalatokat, és ültetjük át a helyi gyakorlatba ezeket az ismereteket.

Kattints és egyeztessünk egy időpontot!

kapcsolat banner

Ha érdekesnek találtad a mostani franchise bejegyzést, keress további olvasnivalókat a blogok között és hallgass minket podcast csatornánkon!

BLOG
Podcast