A rendszerek NEM ölik meg a kreativitást.

Mindannyian ismerjük az IQ-teszteket, amelyek célja az intelligencia tudományos mérése felnőtteknél és gyermekeknél. Bár a mai üzleti világban nagy vita folyik az IQ-tesztek pontosságáról és jelentőségéről, kétségtelen, hogy az üzleti siker szempontjából az innováció előmozdítása és mérése kritikus fontosságú.

Az innováció a kreatív gondolkodás közvetlen eredménye, és ha egy vállalkozás meg tudja fejteni a kreatívabb munkahelyek kialakításának titkát, tudja támogatni a kreatív gondolkodást, akkor egyértelmű versenyelőnyre tehet szert. De hogyan lehet ehhez hozzálátni?

Mi is a kreativitás?

Kutatók általában egyetértenek abban, hogy a kreativitás magában foglalja valaminek a létrehozását. A kreatív folyamatban létrejött termék értéke azzal mérhető, hogy mennyire új és értékes.  Más szóval, a kreativitás az a képesség, hogy hasznos módon másmilyenek legyünk.

Számos online eszköz és értékelés létezik, amelyek segítenek a vállalkozóknak mérni a csapatokon belüli kreatív vagy eltérő gondolkodást. De hozzá kell tenni, hogy objektív eszközökkel ezt igencsak nehéz megragadni.

Beváltak tárgyakkal kapcsolatos asszociációs-, illetve rajzos feladatokból álló tesztek, amelyeknél a kreativitásra nem csak a válaszok száma, hanem azok különlegessége is utal.

Ki kell emelni az alkotókészséget vizsgáló Torrance tesztet (TTCT teszt, Torrance Test of Creative Thinking), amelyet Ellis Paul Torrance a kreativitáskutatás egyik úttörőjeként számon tartott amerikai pszichológus dolgozott ki az 1960-as években a gyermekek kreativitásának mérésére. Ez a teszt eredetileg a divergens gondolkodás és más problémamegoldó készségek mérésére szolgáló egyszerű tesztet tartalmazott. De milyen értékelő eszköz áll rendelkezésre a felnőttek számára?

J.P. Guilford amerikai pszichológus szerint a kreativitás részképességekre osztható. Ezek a következők:

  1. Folyékonyság: hány választ képes egy személy, egy csapat vagy egy folyamat generálni.
  2. Rugalmasság: hány különböző típusú/kategóriájú válasz születik.
  3. Eredetiség: mennyire térnek el a válaszok a normálistól.
  4. Kidolgozottság: mennyire részletesek a válaszok.

 

Kreativitás a vállalkozásokban

A legtöbb vállalkozás csak következetességre és hatékonyságra törekszik, és ezért lényegében minden területre szabványos működési eljárásokat (SOP, Standard Operating Procedures) vezetnek be. Amikor olyan rendszereket állítanak fel, amelyek korlátozzák a gondolkodás szabadságát, amelyben minden szabályozva van, és amikor az egyének állandósítják ezeket, nincs helye a kreativitásnak kibontakozni.

Pedig a rendszerek nem szükségszerűen “gyilkosai” a kreativitásnak. Éppen ellenkezőleg, a kreatív gondolkodás katalizátorai lehetnek.

Nehezen elképzelhető? Lehetetlen feladatnak tűnik? A rendszereknek valójában nem kellene lassítani a fejlődést, hiszen természetüknél fogva a termelékenység és a hatékonyság növelésére vannak tervezve. Akkor miért bukik el annyi vállalkozás a skála mindkét végén? Mert nem találták meg az egyensúlyt a rendszerezés és az innováció között.

Inspiráló példa a kreativitás győzedelmeskedésére

Egy érdekes ide kapcsolódó példa az Apollo 13 küldetése. Ez a történelmi Hold-misszió 1970. április 11-17. között négy magasan képzett űrhajóst juttatott fel az űrbe az Egyesült Államok történetének hetedik Hold-missziója során. A Hold felé tartó repülés során az Apollo űrkapszulában elektromos tűz keletkezett, amely megrongálta az oxigéntartályokat, és a Holdra való leszállásra irányuló küldetést megszakították. . A “Houston, baj van” idézetéről híres Jim Lovell űrhajós jelentette a vészhelyzetet a földi irányításnak. A hiba azonosítása után egyértelművé vált, hogy valódi vészhelyzet állt elő. Sürgető volt megtalálni a módját, hogyan lehet a legénységet biztonságban visszahozni a rendkívül bizonytalan körülmények között. Meg kellett oldani az alacsony oxigénszint, a csökkent energiaellátás és a túl nehéz kapszula problémáját, amely nem tudott biztonságosan belépni a Föld légkörébe.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Apollo%E2%80%9313 https://www.nasa.gov/image-feature/mission-controllers-discuss-the-return-of-apollo-13

Élet-halál döntésekkel szembesülve, a földi irányító személyzet és a támogató csapatok órákon át bontották le lépésről lépésre a folyamatokat, tanulmányozták át az egyes rendszereket, hogy megtalálják a helyes válaszokat, amelyek révén épségben hazahozhatják az Apollo 13 legénységét. A rendelkezésükre álló rendszereket és folyamatokat arra használták, hogy kreatív megoldásokat találjanak mind az oxigén előállítására, mind az Apollo modul Hold körüli átirányítására és a legénység biztonságos hazahozatalára.

Bár a hétnapos küldetés nem érte el eredeti céljait, kudarcba fulladt (így a program egyetlen sikertelen küldetésévé is vált), valójában mégis sikeresnek tekinthető. Az űrhajósok visszatérése és a landolásuk a Csendes-óceánba olyan innovációt indított el, amely a következő két évtizedben az űrutazás további fejlődésének katalizátora volt.

A NASA csapata kreativitását, tudását és képességeiket felhasználva elkerülte a tragédiát, és a rendelkezésre álló rendszereket és eljárásokat felhasználva megoldott egy “új” problémát.

 

Az üzleti siker kiépítéséhez vezető út

Brad Sugars „Instant Systems” című könyvében az üzleti tevékenység rendszerezésének fontosságát tárgyalja a hatékonyság és a kreativitás elősegítése érdekében.

 

“Ez ma az üzleti élet egyik leginkább félreértett aspektusa. Ez meglehetősen furcsa, mert ez az üzleti élet egyik olyan területe, amelyet könnyű megvalósítani, és amely sokkal könnyebbé teszi a vállalkozó és a csapat tagjainak életét.”

A vállalkozások életében négy olyan terület van, amelyeknél stratégiai döntésekkel javíthatók az eredmények.  Brad Sugars részletesen kitér arra, hogy milyen típusú rendszerekkel és folyamatokkal kell rendelkeznie minden sikeres vállalkozásnak. Nem feltétlenül kell nagy dolgokra gondolni, ezen négy kategórián belül viszonylag kisebb fejlesztések bevezetése, végrehajtása már komoly eredményeket hozhat. A négy terület a következő:

 🔹az emberek és a képzés

🔹a teljesítéssel összefüggő folyamatok

🔹a tesztelés és mérés

🔹a rendszerek és technológia

Sugars a tervezésre, a kommunikációra és a csapat bevonására helyezi a hangsúlyt, amikor a hatékonyság és a problémamegoldás javítása érdekében rendszerezi vállalkozásokat. A csapat kreativitásának egy meghatározott területre való összpontosítása segít versenyelőnyre szert tenni.

A világ legnagyobb üzleti coaching franchise szervezetének, az ActionCOACH-nak a vezérigazgatójaként és alapítójaként Sugars és üzletfejlesztési szakemberei több tízezer cégtulajdonosnak segítettek már felszabadítani a rendszerek és folyamatok erejét a szervezetükben, és ezzel egyidejűleg elősegíteni a kreatív problémamegoldást.

Többet szeretnél megtudni az ActionCOACH-ról?

Érdekel, milyen lenne együtt dolgozni egy ActionCOACH üzleti coachcsal?

Az üzleti coaching során szakértői üzletfejlesztési támogatást kaphatsz a céljaid eléréséhez!

🎯 Most a gyakorlatban, kockázatmentességgel tesztelheted, hogy milyen a közös munka egy üzleti coachcsal!

Kár lenne kihagyni!

Különleges lehetőségként most “költségmentesen” biztosítunk számodra egy olyan 360 fokos céges átvilágítást, amely segít feltárni, melyek a vállalkozásod legerősebb területei és hol lesz szükség fejlesztő beavatkozásokra. Az eredményeket pedig egy klasszikus coaching beszélgetésen – 2 órás gondolkodós, értékelő konzultáción – elemezheted ki egy üzleti coach kollégánkkal!

Használd ki ezt a kivételes lehetőséget! Jelentkezz most!

Keress további olvasnivalókat a BLOG-ok között, hallgass minket PODCAST csatornánkon

BLOG
VMP1
Podcast