Avagy mi kell ahhoz, hogy a vállalkozás mestere legyél?

Rembrandt, ​minden idők egyik legnagyobb festőegyénisége, az egyik legjelentősebb 17. századi holland művész, „mester” volt a szó átvitt és klasszikus értelmében is.

Növendékek egész serege vette körül, sok fiatal művésznek adott lehetőséget, hogy megismerkedjenek a stílusával, művészi szemléletével, így a művészete nem egy holland festő kibontakozására nyomra rá a bélyegét. De mester volt abban a tekintetben is körülbelül 600 festményt, 300 metszetet és 2000 rajzot alkotott. Neve hallatán mindenkinek eszébe jutnak önarcképei, amelyekből megismerhetjük Rembrandtot, az embert életének különböző szakaszaiban; a képei kapcsán pedig megjelennek előttünk a drámai, igen életszerű festmények, az erős kontrasztok, a fény-árnyék játék, a kompozíciók, amelyek szinte bevonják a szemlélőt a művekbe. Mester.

Rembrandt

Forrrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rembrandt

De mester volt abban a tekintetben is körülbelül 600 festményt, 300 metszetet és 2000 rajzot alkotott. Neve hallatán mindenkinek eszébe jutnak önarcképei, amelyekből megismerhetjük Rembrandtot, az embert életének különböző szakaszaiban; a képei kapcsán pedig megjelennek előttünk a drámai, igen életszerű festmények, az erős kontrasztok, a fény-árnyék játék, a kompozíciók, amelyek szinte bevonják a szemlélőt a művekbe. Mester.

 

A XXI. században ki tekinthető „Mesternek”?

A mai világban sokan állítják magukról, hogy jártasnak bizonyos területeken. Néhányan szakértőnek is titulálják magukat, és bizonygatják, hogy a zene, a művészet, a matematika, a tudomány és a sport területén is értik a dolgokat, de közülünk csak kevesen számítanak valaha is igazi Mesternek.

A mesterré váláshoz valamely tudományterület magasabb szintű megértése szükséges, és ez bizony időbe telik.

Brendon Burchard, korunk egyik legszélesebb körben követett személyiségfejlesztő trénere, a New YorkTimes első számú bestseller szerzője tíz kulcsfontosságú tevékenységet határoz meg a mesteri tudás eléréséhez (Link).

  1. Határozd meg a készséget, amelyet el akarsz sajátítani.
  2. Tűzz ki konkrét célokat az adott készség kifejlesztéséhez vezető úton.
  3. Legyél elhivatott, az utadon vezéreljenek nagy érzelmek.
  4. Határozz meg a siker szempontjából kritikus tényezőket, és ezeken a területeken fejleszd magad.
  5. Vizualizáld a sikert és a kudarcot is!
  6. Tanulj a területen jártas szakértőktől, az általuk kidolgozott kihívást jelentő gyakorlatokból.
  7. Mérd a fejlődését és szerezz külső visszajelzést.
  8. Tanulj másokkal, gyakoroljatok közösen, versenyezzetek egymással.
  9. A folyamatos fejlődés érdekében mindig tűzz ki magasabb célokat.
  10. Taníts meg másokat arra, amit te is megtanultál.

Az üzleti életben hogy működik ez? Egy sikeres vállalkozáshoz szükséges készségeket hogyan sajátíthatjuk el?

Lehet valaki a vállalkozás mestere? – Egyáltalán kit lehetne ennek tekinteni?

Nehezen megfogalmazható, de lényegét tekintve vállalkozói szempontból „mester” talán az lehet, akinek olyan a vállalkozása, amely piaci környezetben a személyes közreműködése nélkül is kiválóan működik és profitot termel.

Jól hangzik? Hogyan lehet ezt elérni?

Az ActionCOACH – az üzleti coaching iparág vezetője – egy meggyőző 6 lépéses programot dolgozott ki, amely segítséget nyújt kiemelkedő üzleti eredmények eléréséhez. Kiindulópont az üzleti folyamatok rendszerbe állítsa, hiszen az alapok, a kulcsfontosságú területek teljeskörű megértése nélkül nem lehetséges elérni egy vállalkozás valódi teljesítőképességének a csúcsát. Fontos, hogy ez a 6 lépés alulról fölfelé és egymásra épül!

6LÉPÉS

Az első lépcső a Piacképesség – azaz az alapok megteremtése

Bármely vállalkozás növekedéséhez elengedhetetlen, hogy a termékeit és a szolgáltatásait jövedelmezően és stabil nyereséget eredményező módon tudja biztosítani. Fontos továbbá, hogy a vállalkozó megfelelő információval rendelkezzen a fejlesztéshez szükséges döntések meghozatalához. A cél kereskedelmi teljesítőképességgel rendelkező vállalkozás létrehozása.

A továbblépés érdekében négy területen szükséges a tulajdonosnak mesteri fokozatot elérnie ezen a szinten. Ezek:

  • Iránykijelölés
  • Pénzügyek
  • Időgazdálkodás
  • Teljesítés, szolgáltatás
Iránykijelölés

Iránykijelölésvagy célképzés annak a meghatározása, hogy merre tartson a vállalkozás, hiszen enélkül a tulajdonos nem tudja, hogy mire összpontosítsa az energiáit. A szervezet erőteljes küldetésének és jövőképének kialakítására, a célok eléréséhez szükséges S.M.A.R.T. célok kitűzésére, valamint annak megértésére összpontosít, hogy MIÉRT létezik egy vállalkozás, és MIÉRT hajt a siker felé.

A továbblépés érdekében ezen a szinten a vállalkozónak világosan meg kell tudnia fogalmazni egy inspiráló és magával ragadó jövőképet és küldetést.

Pénzügyek

A második terület a „pénzügyekvagyis azon tényezők feltárása, amelyek hozzájárulnak a profittermeléshez.

Mit kell mérni, milyen mutatók írják le a vállalkozás működését? Ha ezek megvannak, kialakítható az a rendszer, amelynek segítségével egyszerűen biztosítható a folyamatok nyomon követése és elemzése. A mesteri tudás ezen szintje magában foglalja a következők mélyreható tanulmányozását és megértését:

  • Készpénzkezelés
  • Finanszírozás és hitelezés
  • Számlázás
  • Fizetési kötelezettségek/követelések
  • Pénzügyi kimutatások
  • Árképzési stratégiák és diszkontálás
  • Költségellenőrzés és költségcsökkentés
  • Általános költségek csökkentése és az erőforrások átcsoportosítása
  • Értékesítési előrejelzés és bevételmaximalizálás
  • és még sok más…
Időgazdálkodás

Az üzleti folyamatok és a jövedelmezőség rendszerbe állítását követően kerülhet sor a működési folyamatok, az „időgazdálkodás optimalizálására.

A hatékonyság megteremtése érdekében meg kell határozni azokat a feladatokat, amelyek valóban tulajdonosi hatáskörbe tartoznak, a többit pedig delegálni kell

Teljesítés

Aki pedig már megfelelő módon meghatározta a céljait, rendbe tette a pénzügyeit és mestere a saját idejének, annak az utolsó lépés ebben a folyamatban a „teljesítés és szolgáltatás”, azaz a konzisztens vállalkozás megteremtése.

A termelés és az értékesítés integrációjával lehet és kell megalapozni a vállalkozás ügyfeleinek magas színvonalú kiszolgálását.  Az ellátási vonalaktól kezdve a szállítási szolgáltatásokon át az ügyfélélményig mindent elemezni kell annak érdekében, hogy a szervezet minden szintjén az elégedettség maximalizálására összpontosítsanak. A termékek minősége és az, hogy mennyire könnyíti meg az ügyfelek számára a vásárlást, mind-mind a mesteri szint velejárói.

A fentiek alapján vajon hányan tekinthetőek a vállalkozás mestereinek?

Hány olyan sikeres cég van, ahol minden rendszer szerint működik és a tulajdonos is el tud menni pihenni? Ahol a vállalkozónak elég naponta ránéznie a számokra és egy-két telefonhívással ellenőrizni és befolyásolni a folyamatokat?

Mit tesznek másként a sikeres vállalkozók?

Ők azok, akik vállalkozásukkal megtették a sikerhez vezető 6 lépést, azaz többszáz –  ezekhez a lépésekhez tartozó – módszer és stratégia közül választottak, majd alkalmazták őket. Melyek ezek a lépések? Érdekel bővebben?

 

Keress további olvasnivalókat a blogok között, hallgass minket podcast csatornánkon vagy látogass el a következő 6LÉPÉS webináriumunkra! Az eseményre érdemes gyorsan jelentkezni, mert limitált a résztvevői létszám és a helyek gyorsan betellnek!

BLOG
6Lépés
Podcast