Avagy mi kell ahhoz, hogy a vállalkozás mestere legyél?
Rembrandt, minden idők egyik legnagyobb festőegyénisége, az egyik legjelentősebb 17. századi holland művész, „mester” volt a szó átvitt és klasszikus értelmében is.
Növendékek egész serege vette körül, sok fiatal művésznek adott lehetőséget, hogy megismerkedjenek a stílusával, művészi szemléletével, így a művészete nem egy holland festő kibontakozására nyomra rá a bélyegét. De mester volt abban a tekintetben is körülbelül 600 festményt, 300 metszetet és 2000 rajzot alkotott. Neve hallatán mindenkinek eszébe jutnak önarcképei, amelyekből megismerhetjük Rembrandtot, az embert életének különböző szakaszaiban; a képei kapcsán pedig megjelennek előttünk a drámai, igen életszerű festmények, az erős kontrasztok, a fény-árnyék játék, a kompozíciók, amelyek szinte bevonják a szemlélőt a művekbe. Mester.
Forrrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rembrandt
De mester volt abban a tekintetben is körülbelül 600 festményt, 300 metszetet és 2000 rajzot alkotott. Neve hallatán mindenkinek eszébe jutnak önarcképei, amelyekből megismerhetjük Rembrandtot, az embert életének különböző szakaszaiban; a képei kapcsán pedig megjelennek előttünk a drámai, igen életszerű festmények, az erős kontrasztok, a fény-árnyék játék, a kompozíciók, amelyek szinte bevonják a szemlélőt a művekbe. Mester.
A XXI. században ki tekinthető „Mesternek”?
A mai világban sokan állítják magukról, hogy jártasnak bizonyos területeken. Néhányan szakértőnek is titulálják magukat, és bizonygatják, hogy a zene, a művészet, a matematika, a tudomány és a sport területén is értik a dolgokat, de közülünk csak kevesen számítanak valaha is igazi Mesternek.
A mesterré váláshoz valamely tudományterület magasabb szintű megértése szükséges, és ez bizony időbe telik.
Brendon Burchard, korunk egyik legszélesebb körben követett személyiségfejlesztő trénere, a New YorkTimes első számú bestseller szerzője tíz kulcsfontosságú tevékenységet határoz meg a mesteri tudás eléréséhez (Link).
- Határozd meg a készséget, amelyet el akarsz sajátítani.
- Tűzz ki konkrét célokat az adott készség kifejlesztéséhez vezető úton.
- Legyél elhivatott, az utadon vezéreljenek nagy érzelmek.
- Határozz meg a siker szempontjából kritikus tényezőket, és ezeken a területeken fejleszd magad.
- Vizualizáld a sikert és a kudarcot is!
- Tanulj a területen jártas szakértőktől, az általuk kidolgozott kihívást jelentő gyakorlatokból.
- Mérd a fejlődését és szerezz külső visszajelzést.
- Tanulj másokkal, gyakoroljatok közösen, versenyezzetek egymással.
- A folyamatos fejlődés érdekében mindig tűzz ki magasabb célokat.
- Taníts meg másokat arra, amit te is megtanultál.
Az üzleti életben hogy működik ez? Egy sikeres vállalkozáshoz szükséges készségeket hogyan sajátíthatjuk el?
Lehet valaki a vállalkozás mestere? – Egyáltalán kit lehetne ennek tekinteni?
Nehezen megfogalmazható, de lényegét tekintve vállalkozói szempontból „mester” talán az lehet, akinek olyan a vállalkozása, amely piaci környezetben a személyes közreműködése nélkül is kiválóan működik és profitot termel.
Jól hangzik? Hogyan lehet ezt elérni?
Az ActionCOACH – az üzleti coaching iparág vezetője – egy meggyőző 6 lépéses programot dolgozott ki, amely segítséget nyújt kiemelkedő üzleti eredmények eléréséhez. Kiindulópont az üzleti folyamatok rendszerbe állítsa, hiszen az alapok, a kulcsfontosságú területek teljeskörű megértése nélkül nem lehetséges elérni egy vállalkozás valódi teljesítőképességének a csúcsát. Fontos, hogy ez a 6 lépés alulról fölfelé és egymásra épül!
Az első lépcső a Piacképesség – azaz az alapok megteremtése
Bármely vállalkozás növekedéséhez elengedhetetlen, hogy a termékeit és a szolgáltatásait jövedelmezően és stabil nyereséget eredményező módon tudja biztosítani. Fontos továbbá, hogy a vállalkozó megfelelő információval rendelkezzen a fejlesztéshez szükséges döntések meghozatalához. A cél kereskedelmi teljesítőképességgel rendelkező vállalkozás létrehozása.
A továbblépés érdekében négy területen szükséges a tulajdonosnak mesteri fokozatot elérnie ezen a szinten. Ezek:
- Iránykijelölés
- Pénzügyek
- Időgazdálkodás
- Teljesítés, szolgáltatás
„Iránykijelölés” vagy célképzés annak a meghatározása, hogy merre tartson a vállalkozás, hiszen enélkül a tulajdonos nem tudja, hogy mire összpontosítsa az energiáit. A szervezet erőteljes küldetésének és jövőképének kialakítására, a célok eléréséhez szükséges S.M.A.R.T. célok kitűzésére, valamint annak megértésére összpontosít, hogy MIÉRT létezik egy vállalkozás, és MIÉRT hajt a siker felé.
A továbblépés érdekében ezen a szinten a vállalkozónak világosan meg kell tudnia fogalmazni egy inspiráló és magával ragadó jövőképet és küldetést.
A második terület a „pénzügyek” vagyis azon tényezők feltárása, amelyek hozzájárulnak a profittermeléshez.
Mit kell mérni, milyen mutatók írják le a vállalkozás működését? Ha ezek megvannak, kialakítható az a rendszer, amelynek segítségével egyszerűen biztosítható a folyamatok nyomon követése és elemzése. A mesteri tudás ezen szintje magában foglalja a következők mélyreható tanulmányozását és megértését:
- Készpénzkezelés
- Finanszírozás és hitelezés
- Számlázás
- Fizetési kötelezettségek/követelések
- Pénzügyi kimutatások
- Árképzési stratégiák és diszkontálás
- Költségellenőrzés és költségcsökkentés
- Általános költségek csökkentése és az erőforrások átcsoportosítása
- Értékesítési előrejelzés és bevételmaximalizálás
- és még sok más…
Az üzleti folyamatok és a jövedelmezőség rendszerbe állítását követően kerülhet sor a működési folyamatok, az „időgazdálkodás” optimalizálására.
A hatékonyság megteremtése érdekében meg kell határozni azokat a feladatokat, amelyek valóban tulajdonosi hatáskörbe tartoznak, a többit pedig delegálni kell
Aki pedig már megfelelő módon meghatározta a céljait, rendbe tette a pénzügyeit és mestere a saját idejének, annak az utolsó lépés ebben a folyamatban a „teljesítés és szolgáltatás”, azaz a konzisztens vállalkozás megteremtése.
A termelés és az értékesítés integrációjával lehet és kell megalapozni a vállalkozás ügyfeleinek magas színvonalú kiszolgálását. Az ellátási vonalaktól kezdve a szállítási szolgáltatásokon át az ügyfélélményig mindent elemezni kell annak érdekében, hogy a szervezet minden szintjén az elégedettség maximalizálására összpontosítsanak. A termékek minősége és az, hogy mennyire könnyíti meg az ügyfelek számára a vásárlást, mind-mind a mesteri szint velejárói.
A fentiek alapján vajon hányan tekinthetőek a vállalkozás mestereinek?
Hány olyan sikeres cég van, ahol minden rendszer szerint működik és a tulajdonos is el tud menni pihenni? Ahol a vállalkozónak elég naponta ránéznie a számokra és egy-két telefonhívással ellenőrizni és befolyásolni a folyamatokat?
Mit tesznek másként a sikeres vállalkozók?
Ők azok, akik vállalkozásukkal megtették a sikerhez vezető 6 lépést, azaz többszáz – ezekhez a lépésekhez tartozó – módszer és stratégia közül választottak, majd alkalmazták őket. Melyek ezek a lépések? Érdekel bővebben?
Keress további olvasnivalókat a blogok között, hallgass minket podcast csatornánkon vagy látogass el a következő 6LÉPÉS webináriumunkra! Az eseményre érdemes gyorsan jelentkezni, mert limitált a résztvevői létszám és a helyek gyorsan betellnek!