Mit is jelent az, hogy restart? Egyáltalán tényleg megállt minden és valóban újra el kell indulni? Honnan? Hova? Kérdések vannak bőven… A mai világunknak megfelelően ki-ki megkeresi a gondolkodásához, világnézetéhez legközelebb álló valóságot és abban igyekszik megtalálni a válaszokat…

Kezdjük talán a válsággal. Mit is jelent az, hogy válság?

„…Szembe kell nézniük egy sor válsággal, az első már itt is van a nyakukon és minden alkalommal egyként körül lesz határolva a cselekvési szabadságuk, s mindössze egy és csak egyetlen út marad nyitva maguk előtt….” (Isaac Asimov – Alapítvány)

A fenti idézetből kiindulva elvileg nem válsággal állunk szemben, hiszen van mozgástér, még mindig vannak választási lehetőségek. Sokan azért lettek vállalkozók, mert minden körülmények között meg akarták tartani maguknak a választás lehetőségét (lásd: „Nekem ne mondja meg senki, mit csináljak vagy hogyan csináljam…”). Nyilván az egy másik kérdés, hogy ki képes arra, hogy ezeket a lehetőségeket meg is lássa.

Akkor mivel is állunk szemben? Talán sokkal közelebb áll a valósághoz az a megállapítás, hogy az eddigi körülményeink jelentősen megváltoztak negatív irányban. De ebben a megközelítésben a restart sokkal inkább irányváltást, mintsem újrakezdést jelent. Azaz: megtartjuk eddigi eredményeinket és értékeinket, de alkalmazkodunk a megváltozott körülményekhez.

Alkalmazkodás

Segítségül hívom a wikiszótár meghatározását:

„alkalmazkodik (ige): felhasználja a meglévő lehetőségeket; jól átlátja a helyzet összes részletét és a kéznél lévő kevés eszközzel is sikeres megoldást talál” ( https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/Alkalmazkodik ).

A wikiszótárt nem üzletfejlesztési szakemberek írják, de ennél jobb meghatározást egyetlen üzleti coach sem adhatott volna. A fenti definíció egy az egyben ráhúzható a mai hazai vállalkozókra. Illetve ezek egy adott csoportjára… Sokszor és sokféleképpen kerül elő a felelős magatartás kérdése, sokan hajlamosak külső körülmények mögé bújni. Sokat hallottuk: „Nem tudunk ezzel mit kezdeni, hiszen válság van…” Vagy: „Ellehetetlenül a vállalkozásunk, nem kapunk semmi külső segítséget…” Esetleg ez a mondat is ismerős lehet: „Felépítettem a cégemet, de a válság mindent tönkretett…”

Persze vannak helyzetek, amelyekben tényleg nehéz megoldást találni. Egy szálloda nehezen tud alkalmazkodni egy olyan helyzethez, amikor lezárják a határokat és nem jöhetnek turisták az országba. El kell ismerni, hogy valóban vannak iparágak, melyek nagyon megszenvedik a körülmények mostani változását. De az is jól látható, hogy a vállalkozások nem számíthatnak valós külső segítségre, így a túlélés érdekében maguknak kell megtalálni a fennmaradáshoz vezető utat. Természetesen nem tisztünk a politika irányából vizsgálni a kérdést, de nehéz azzal vitatkozni, hogy ha egy ágazat egy beígért támogatást (mely a költségei nagyon kis részét fedezi egyébként) hosszú hónapok után sem kap meg, akkor tényleg csak saját magára számíthat.

Tereljük is át a fókuszt inkább azokra az elemekre, amelyekre van ráhatásunk. A fenti definíció fontos része a „jól átlátja a helyzet összes részletét”. Vagyis a nehéz helyzetből való kilábalás, azaz egyfajta restart alap eleme egy mindenre kiterjedő helyzetértékelés. Alkalmazkodni ahhoz lehet, amit feltárunk, tehát ezt nem lehet kihagyni.

A sajnos sokakra jellemző önsajnálat helyett érdemes azt vizsgálni, hogy a megváltozott helyzetben melyek azok az iparágak vagy területek, amelyek továbbra is működnek. Az egyén szintjén az alkalmazkodás mindig is jellemző volt: a legvadabb, létbiztonságot közvetlenül fenyegető helyzetekben is éltek emberek, szokásaikat hozzáigazítva folytatták a mindennapjaikat.

Másképp megfogalmazva két fő kérdés mentén lehet elindulni:

  1. Hogyan élnek, milyen magatartást folytatnak az eddigi vásárlóim? Képes vagyok-e a megváltozott viselkedésükhöz alkalmazkodni a termékemmel/szolgáltatásommal?
  2. Kik azok, akik korábban nem vásároltak tőlem, de a megváltozott helyzetben vevők lehetnek a termékeimre/szolgáltatásaimra?

A modern marketing a vásárlói magatartásminták elemzésére épít, viselkedési lenyomatokat gyűjt és követ. Ez a kulcs a sikeres restart végrehajtásához, vagyis azt kell tudnunk, hogy meglévő és potenciális vásárlóink hogyan változtatják magatartásukat a megváltozott körülményekben. Ha ezt megfelelően tudjuk feltárni, már tudhatjuk azt is, hogy milyen módosításokra van szükségünk ahhoz, hogy őket az új körülmények között is el tudjuk érni. A sikeres restart tehát azon múlik, hogy ki tudja a vetélytársait megelőzve a vásárlók magatartásában bekövetkező változásokat feltérképezni és azt lekövetni.

Tudatos fejlesztés

A wikiszótár definíció második része úgy szól, hogy „.. a rendelkezésre álló kevés eszközzel is sikeres megoldást talál.” Ebben egyértelműen benne van a tudatosság, szem előtt tartva, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokkal jól kell tudni gazdálkodni. Ha mélyebben belenézünk, ez a meghatározás a hatékonyságról szól. Az ActionCOACH filozófia („Mind többet mindig kevesebbel…”) itt nyer igazán értelmet. Fel kell tudni mérni, milyen eszközökkel rendelkezünk, milyen mozgásterünk van és az erőforrásokat a valódi célokat ténylegesen támogató tevékenység szolgálatába kell állítani.

A hirtelen megnehezedő körülmények nem bírnak el felesleges terheket. A belső erőforrásokkal való gazdálkodás, a folyamatok optimalizálása általában is egy állandó feladat, de nehezedő külső körülmények közepette kimondottan kötelező. De ne feledkezzünk meg róla, hogy a kiindulási pont a megváltozott vásárlói magatartás kiszolgálása. A korábbi, ideális(abb) körülmények között folytatott tevékenység, a szabályok vagy normák már nem biztos, hogy a mostani körülmények között is megfelelnek.

Annak érdekében, hogy ez valóban sikerre vezessen, nagyfokú tudatosság, egyfajta rideg objektivitás szükséges. A mostani körülmények között a korábban sikeres módszerek nem garantálják az eredményt, a restart lényegében azt jelenti, hogyan tudjuk a metódusainkat felülvizsgálni, fejleszteni.

Restart gomb

Restart – reakció idő…

Természetesen az idő faktornak nagy jelentősége van. Mostanában minden az oltás körül forog, a nagy többség ettől a régi életünk visszatérését várja. Ha reálisan kezeljük a kérdést, akkor be kell látni, hogy az elmúlt közel egy évben bekövetkezett változások hatására a „régi életünk” mindenképpen elveszett: a vásárlói szokások, a döntési szempontok vagy akár maga a vásárlóerő is új helyzetet teremt. Azt szokták mondani, hogy egy nehezebb időszak mindig tisztítótűzként is „funkcionál”, vagyis elválasztja az életképeseket az arra képtelenektől.

Egy vállalkozás minél hamarabb ismeri fel a saját működési környezetében bekövetkezett változásokat és alakítja tudatosan abba az irányba a működését, annál nagyobb esélye nyílik a sikerre. A korábbi ún. gazdasági válságok tapasztalata, hogy minél kevesebb időt igényelnek az alapvető lépések, annál inkább lehet versenyelőnyhöz jutni a vetélytársakhoz képest.

Újrakezdés vagy folytatás? 

Talán egyik sem… A változatlan folytatás önmagában kérdőjelezi meg az alkalmazkodást, az újrakezdés viszont alássa a korábban megszerzett értékek megőrzését. A restart módosított értelmezése mindenképpen a korábbi értékek megőrzésén alapuló tudatos változtatásokat jelenti. Ennek alapja az információ arról, kit, hogy érintenek a megváltozott körülmények és ezek hatására hogyan változnak meg a szokásai. Ha ezt sikerül feltérképezni, az az első lépés a tudatosság irányába. Talán fel sem kell hívni a figyelmet arra, hogy már régen nem arról beszélünk, hogy a válságra való hivatkozással feltett kézzel ülünk és várjuk a körülmények jobbra fordulását. Ehelyett elemzünk, rugalmasan idomulunk és tudatosan cselekszünk.

Bonyolultnak hangzik. De lehet, hogy csak elsőre tartjuk annak… 

Mivel egy blog akkor lehet érdekes, ha további gondolatokat generál az olvasóban, zárszóként még egy szemléletbeli kérdést szeretnék felvetni. A megnehezedett körülmények hatására esetlegesen bekövetkező krízishelyzet a vállalkozásra vagy a vállalkozóra értelmezhető? Persze a vállalkozásban a tulajdonos vállalkozó erőforrásai vannak, ha azok kimerülnek, akkor nehéz szétválasztani a kettőt. De ezzel együtt a vállalkozás, amely egy adott területen vagy üzletágban megvalósítandó célok elérésére jött létre, nem jelent valamilyen feudális röghöz kötést.

Vagyis a megváltozott körülmények hatására a szabad választás lehetősége az is, hogy a vállalkozó továbbra is vállalkozzon, az új piaci lehetőségek feltérképezésével egy nagyobb siker lehetőségével kecsegtető területen. Azaz a restart ebben az esetben a tudás és a (nem csak a korábban megismert üzletági) tapasztalat tovább él, tovább termel értéket a tulajdonos és tágabb értelemben a gazdaság számára.

Ha a téma érdekes a számodra, akkor keress további olvasnivalókat a blogok között vagy látogass el a következő 6 LÉPÉS webináriumunkra!

 

 

BLOG
BLOG
Podcast